Hoppa till huvudinnehåll

Kyrkogården

Inför Begravning

Mitt i sorgen efter en anhörig som gått bort kan det vara mycket att tänka på och det finns mycket praktiskt att ordna med. Enklast är det att ta kontakt med en begravningsbyrå som hjälper dig med allt det praktiska. Dem hjälper dig med datum för begravning, transporter, val av kista eller urna, bokning av begravningslokal, minnestund, präst, organist och vaktmästare. Du kan också få hjälp med val och kontakt med gravsten, blommor till begravning och om du vill ha en representant på plats på begravningen. Allt detta ska ske inom en månad när, enligt begravningslagen, kroppen ska gravsättas (kistbegravning) eller kremeras inom en månad.

Bra att veta är att begravningsgudstjänsten är offentlig, vilket betyder att alla som vill delta är välkomna. Däremot är den eventuella minnestunden efteråt privat. Om de anhöriga vill vara med och gravsätta kistan efter begravningsgudstjänsten brukar det gå bra men måste kollas av med kyrkogårdspersonalen innan. Annars tas avsked inne i lokalen. Ska kistan kremeras transporteras den till kremering efter begravning. Är begravningsgudstjänsten en akt med urna så kan urnan gravsättas direkt efter gudstjänsten under sommaren och halvåret innan tjälen har satt sig annars så kontaktar kyrkogårdpersonalen de anhöriga till våren om de vill vara med vid nedsättning och datum för det.

Ordna begravning själv

Det kan vara skönt att få hjälp med dessa delar så att du i sorgen känner att du får hjälp och kan känna dig lugn att du fått med alla delar inför begravningen. Men du kan givetvis sköta allt det praktiska själv men då är det viktigt att du har koll på alla delar som ska fixas inför en begravning.

Här kommer en liten lathund som du kan utgå ifrån.

• Bokning av lokal, präst, organist, vaktmästare samt datum för bagravning. Tacksägelse? Då kontaktar ni receptionen på Kyrkogården på telefon nummer 0910708070 så hjälper dem er att kolla lediga tider och bokning. Ifall ni vill att den avlidne ska läsas upp i kyrkan kommer ni också överens om ett datum för det.
  • Prästen kommer att kontakta er för samtal inför begravningen efter att ni bokat präst hos kyrkogårds receptionen.
  • Bokning av transport och kista eller urna sköter begravningsbyråerna samt får ni hjälp där att välja kista eller urna, dem kontaktar ni.
  • Beställning av blommor inför begravning får ni kontakta valfri blomsteraffär för.

Inte medlem i Svenska kyrkan

Medlemmar i Svenska kyrkan har rätt till en begravningsgudstjänst enligt svenska kyrkans ordning utan kostnad. Om den avlidne av olika orsaker lämnat svenskakyrkan som medlem blir det oftast aktuellt med en borgerlig begravning. Svenskakyrkan ansvarar för lokal av akten, vaktmästare samt gravsättning. Den borgliga begravningsakten hålls idag ofta av en förrättare från begravningsbyrån. För mer information om borgerliga begravningar kontakta begravningsbyrån.

Bureå Kyrkogård

Kyrkogårdsexpeditionen hittar ni på Södra Kustvägen 14 bredvid den södra parkeringen på kyrkogården. Besökstid är mellan 7 och 16 med uppehåll 11:00-12:00 för lunch. Hit kan du komma med frågor angående begravningar och andra kyrkogårdsfrågor. Ifall kyrkogårdspersonalen är på vift kan ni ringa 0910708070 så kommer någon till expeditionen, vi bjuder på en kopp kaffe.

På Bureå kyrkogård finns för tillfället 35 olika kvarter och på dessa finns det lite olika möjligheter på begravning. Om anhöriga vill vara med vid gravsättning brukar det gå bra men måste kollas av med kyrkogårdspersonalen innan ifall det till exempel skulle vara för blött i marken vid kistbegravning.

Begravning med kista

Det finns 1-plats gravar där det bara får plats med en kista eller en 2-plats grav där det finns plats för två kistor. På båda dessa alternativ finns det plats att utöka med urnor om det skulle vara aktuellt att begrava fler personer där. 1-plats gravarna en mindre gravsten.

Begravning med urna

Vi har en kombinerad minneslund/askgravlund. Där kan de anhöriga välja om de vill vara med och gravsätta och ha en skylt på den avlidnes namn alltså använda platsen som en askgravlund eller om dem vill använda platsen mer anonymt utan skylt och utan närvaro vid gravsättning som en minneslund. Vi har också ett område med urngravar med små gravstenar där de ryms 2- 4 urnor.

Spela upp en låt i kyrkan

Kontakta vaktmästarna på kyrkogården om en låt ska spelas upp vid begravning, dop eller annat tillfälle i våra lokaler. Det finns tre alternativ att få en låt uppspelad i kyrkan:

• Köp eller ladda hem låten på lagligt vis. Låten måste vara en ljudfil så att vi kan spela upp den. Kom i god tid med ett usb till oss. Obs! Ha endast låten som ska spelas upp på ditt usb.
  • Kom med en cd skiva där låten finns och skriv tydligt vilken låt som ska spelas upp. Kom i god tid med cd skivan till oss.
  • Det finns möjlighet för oss att fixa låten via en musiktjänst som vi använder oss av i församlingen men då måste du vara ute i god tid så vi har tid att kolla så den finns med där.

Om usb:ett eller cd skivan inte funkar med vår ljudanordning eller om ljudfilen inte funkar så hör vi av hos till dig och då är det upp till dig att fixa det. Därför är det bra om du i god tid lämnar ditt usb eller cd skiva till oss så vi hinner kolla om det funkar och du hinner fixa om det inte gör det.